In dit blog geef ik 3 tips waardoor jij je dag ontspannen kunt afsluiten en ontspannen in slaap valt. Inclusief op 1 de beste slaapmeditatie.

Een goede nachtrust

Een goede nachtrust is voor iedereen van belang. Zelf denk ik dat meer mensen beter zouden kunnen slapen als ze ook echt leren te ontspannen. Het is niet belangrijk om alleen voor je gaat slapen een ontspanningsoefening te doen, maar ook meer ontspanning in je dagelijks leven te brengen. Daarover lees je meer in andere blogs šŸ˜‰

Om ontspanning toe te laten is het belangrijk dat je gaat liggen in een ontspanning houding waarbij je je lichaam toestaat te ontspannen. Ik deel met je hoe ik dat doe.

Op je rug liggen

Dit kun je doen door in een rechte lijn op je rug te komen liggen en je handen langs je lichaam te plaatsen. Je voeten vallen naar buiten en je ontspant. Vanuit deze houding kun je de spanning van de dag loslaten. Het is mijn favoriete meditatiehouding. In de yoga ook wel Savasana genoemd, de lijkhouding.

De 3 tips maken onderdeel uit van mijn favoriete manieren om ontspannen in slaap te vallen. Ondertussen kan ik me niet meer voorstellen dat je alle spanning van de dag meeneemt naar dromenland en vind ik het belangrijk om alle spanning van de dag los te laten voordat ik in slaap val. Ik geloof dat de kwaliteit van je nachtrust beter is wanneer je ontspannen bent voor je in slaap valt.

3 tips om ontspannen in slaap te vallen

Tip 1 Beste slaapmeditatie – Yoga Nidra

Yoga nidra wordt de yoga van de slaap genoemd. Het zorgt voor een diepe ontspanning van je lichaam en geest. Dit was voor mij de eerste meditatie die ik thuis herhaaldelijk opzette voor het slapen en wat is het magisch. Je moet het echt voelen.

Ik beschrijf kort hoe het proces van een yoga nidra zal kunnen gaan.

  • Ga liggen op je rug in een rechte lijn met je
    benen iets uit elkaar, je handen langs je lichaam
    en je handpalmen omhoog.
  • Blijf zo stil mogelijk liggen.
  • Volg de stem van de geleide meditatie.
  • Blijf je natuurlijke ademritme volgen.
  • Laat gedachten die opkomen voorbijgaan net als
    wolken in de lucht.
  • Blijft wakker en alert

Tip 2 Dankbaar zijn voor je dag

Je dag in dankbaarheid afsluiten heeft vele voordelen. Door na te denken waarvoor je dankbaar bent reflecteer je ook meteen en zie je je dag weer voor je. Hierdoor kun je dat wat is gebeurd loslaten. Daarnaast zorgt dankbaarheid voor meer geluk in je leven. Het is de eerste stap naar meer overvloed en zorgt ervoor dat je ontspant.

Je kunt ervoor kiezen te schrijven, het in gedachten te doen of een dankbaarheidsmeditatie te volgen.

Tip 3 Ontspannen van je lichaam

Voor je gaat slapen is het belangrijk dat je de spanningen van je lichaam loslaat zodat je geen lichamelijke ongemakken krijgt. Wordt je bewust van waar de spanning nog aanwezig is en laat de spanning dan los. Wat kan helpen is om lichaamsdelen aan te spannen en te ontspannen.

Ook kun je ervoor kiezen een bodyscan te doen waardoor je je lichaam stap voor stap naar ontspanning brengt.

Ik hoop dat je iets hebt aan in ieder geval Ć©Ć©n van de ze tips.

Als je deze tips uitprobeert merk je vanzelf wat het beste bij je past en waardoor jij het meest ontspannen wordt. Daarnaast is het belangrijk dat je niet alleen ontspant voor het slapen, maar gaat het om hoe je in het leven staat.

Door meer te ontspannen in je dagelijks leven zul je ‘s nachts een betere nachtrust hebben en daardoor ‘s ochtends met meer energie wakker worden.

Ik geloof dat het belangrijk is om te investeren in jezelf, want dat is wat je daadwerkelijk je hele leven bij je hebt!

Gratis

audiotraining

Hoe krijg ik meer rust in mijn leven?

Hoe krijg ik meer rust in mijn leven?

Wil jij meer rust in je leven? Wat heb je tot nu toe gedaan om meer rust te ervaren? Ben je bezig geweest met je mindset? Boeken gelezen over persoonlijke ontwikkelingen? Een cursus gevolgd? Naar yogalessen geweest? Of kom je er nu achter dat je het anders wilt en...

Wat heb ik nodig voor innerlijke rust?

Wat heb ik nodig voor innerlijke rust?

Een hele mooie vraag waarvan ik denk dat er bij iedereen een ander thema speelt waar meer aandacht aan besteed mag worden om dit te bereiken. Zelf heb ik de afgelopen jaren thema’s bij elkaar verzameld die het..

De 7 beste korte geleide slaap meditaties

De 7 beste korte geleide slaap meditaties

Een korte slaap meditatie voor het slapen zorgt ervoor dat lichaam en geest in balans komen en jij ontspannen in slaap kunt vallen. Een geleide meditatie kan zorgen voor een diepe en helende nachtrust. In dit blog..

3 krachtige tips om los te laten

3 krachtige tips om los te laten

3 krachtige tips om los te laten Kan jij ook niet wachten tot de horeca weer helemaal open mag? Dat alles weer normaal is en je een heerlijke latte buiten de deur kan drinken met een vriendin? Zonder alle regels? De..

Je weer goed voelen na seksueel misbruik?

Je weer goed voelen na seksueel misbruik?

Na al die tijd komt dat nare gevoel op de meest onverwachte momenten naar boven. En wanneer het er is, druk je het zo snel mogelijk weer weg. Herken jij je hierin? Na al die tijd speelt het nog een grote rol in je leven, het seksueel misbruik. In dit blog wil ik je...

Gratis audio

Met de audio training ‘Wat niemand je verteld over rust’ ontdek jij hoe je rust vindt.

Podcast

Laat je inspireren door te luisteren naar de podcast waarin ik alles deel over het vinden van innerlijke rust.

Blogs

Laat je inspireren door de blogs en ontdek hoe je meer rust vindt.