Adem even rustig in en uit. Heb jij er ook zo’n hekel aan als je iemand dit hoort zeggen? Toch is je ademhaling een super krachtige tool die je beter leert gebruiken door meditatie. In dit blog vertel ik je meer over die kracht van je ademhaling en op welke manier je op je ademhaling kan letten tijdens een meditatie.

De kracht van het hier en nu

Je ademhaling kan je op verschillende manieren als krachtig middel gebruiken en in dit blog vertel ik je meer over drie verschillende manieren.
Door je aandacht naar je ademhaling te brengen wordt je je weer bewust van het moment. Je komt weer terug in het hier en nu. Het hier en nu is een krachtige plek, waar we vaak niet meer zijn doordat we afdwalen in onze gedachten. Door te mediteren ben je helemaal aanwezig zonder oordeel. Gewoon door te zijn en je ademhaling helpt je daarbij.

Leef je in het verleden of de toekomst?

Vaak zit je in het verleden of de toekomst. Je kan overal naartoe met je gedachten en het gaat zo snel dat je ze zelf niet eens meer kan bijhouden. Door je aandacht naar je ademhaling te brengen kun je terugkomen naar het moment. In een geleidemeditatie wordt je dan ook vaak weer terug gebracht naar je ademhaling zodat je meer ontspant en aanwezig bent.

Loslaten op een uitademing

Op een uitademing laat je los, emoties, spanning, stress, ongemak, pijn, alles wat je niet meer nodig hebt. Wist je dat je op een uitademing verschillende afvalstoffen los laat?

In een yogales wordt er veel gericht op de ademhaling zodat je je hier bewuster van wordt.  In het begin zijn de ademhalingsoefeningen vaak een beetje onwennig, maar na een tijdje leer je al snel bewuster te zijn van je adem en kan je je adem gebruiken om meer te ontspannen.

Je adem vertelt je hoe je je voelt

Mijn ademhaling verteld mij continue hoe ik me voel. Soms merk ik dat ik m’n adem vast hou. Heb jij ook wel eens dat wanneer je wat spannend vindt je adem vast houdt? Waarschijnlijk wel want dit is een natuurlijke reactie. Je lichaam houdt daarna spanning vast in je lichaam en door volledig te leren ontspannen kan je deze spanning weer los laten. Wat doet jouw adem? Waar is het? Hoog of laag? Lange ademhaling of korte? Je adem verteld je hoe jij je nu voelt, op het moment. Is je ademhaling rustig en ontspannen dan ben jij dat.

Ademhalingsoefening nummer 1

Zit, lig of sta stil en breng je aandacht naan je eigen natuurlijke ademhaling zonder er iets aan te veranderen, observeer alleen.

Ademhalingsoefening nummer 2

Adem in en uit via je neus en voel dat je buik op een inademing omhoog komt en op een uitademing weer omlaag gaat. Blijf het ritme van de beweging van je buik volgen op je eigen natuurlijke ademhaling.

Ademhalingsoefening nummer 3

Volg je eigen natuurlijke ademhaling en voel hoe dat de lucht op een inademing koud is en de zuurstof je neus met warme lucht verlaat.

In veel meditaties wordt de ademhaling gebruikt als anker. Als je in stilte wilt mediteren zonder een geleidemeditatie is het prettig om deze ademhalingsoefeningen te oefenen.

Wanneer je je bewust wordt van je ademhaling kun je daar zelf op aansturen en kun je tegen jezelf zeggen dat je even in en uit moet ademen. Dat is zoveel prettiger dan wanneer iemand anders het zegt 😉