Emoties toelaten en loslaten kan soms moeilijk zijn, maar het is belangrijk voor je gezondheid, dit wordt steeds meer bevestigd door verschillende onderzoeken.

Het vasthouden van emoties kan leiden tot geestelijke en lichamelijke klachten. In dit blog deel ik handige tips en een simpele meditatie om emoties toe te laten en los te laten.

Bewustwording van je emoties

Het begint altijd met bewustwording van je emotie. Zodra je merkt dat er een emotie is, richt je je op je lichaam, want dat is waar de emotie zich opslaat. Je kunt alle gevoelens in je lichaam voelen, en wanneer je je hiervan bewust wordt, heb je de kans om je emoties toe te laten en daardoor ook los te laten.

Emoties vasthouden is niet goed voor je gezondheid. Het kan zorgen voor geestelijke klachten en/of lichamelijke klachten. Dit heb je niet meteen door, want deze spelen vaak pas op in de toekomst wanneer het ‘potje’ vol is. Een inspirerend boek waarin dit onderbouwd wordt is ‘Wanneer je lichaam nee zegt’.

Het loslaatproces

Het loslaatproces begint altijd met bewustwording. Nadat je je bewust ben van een emotie ga je na op op welke plek je de emotie in je lichaam voelt. Je aandacht gaat dan alleen naar het gevoel voelen. Zonder oordeel en zonder het tegen te werken.

Door dit vaker bewust te doen leer je om niet weg te lopen van je emoties, maar om ze toe te laten.

Hieraan kun je optioneel voor jezelf toevoegen dat je de emotie in gedachten benoemt.. Hierdoor geef je de emotie een naam zonder erover te oordelen. Hierdoor laat je de emotie er zijn. Voor sommige mensen helpt deze toevoeging beter als je het nog lastig vindt om naar je gevoel te gaan.

Meditatie om je emoties los te laten

Deze simpele meditatie kun je zelf doen en herhalen zo vaak als je wilt. Ga ontspannen zitten of liggen en volg je natuurlijke ademhaling. Merk de emotie op in je lichaam en ga met je aandacht naar de plek toe. Zonder oordeel volg je de emotie en blijf je rustig doorademen. Laat de emotie los en adem nog even door.

Optioneel kun je voor jezelf toevoegen dat je de emotie in gedachten benoemt en deze een naam geeft zonder oordeel. Hierdoor laat je de emotie er zijn. Voor sommige mensen helpt deze toevoeging beter als je het nog lastig vindt om naar je gevoel te gaan.

Stappen om emoties waar te nemen en los te laten:

♥ Ga ontspannen zitten of liggen.

♥ Volg je natuurlijke ademhaling.

♥ Merk de emotie op in je lichaam en ga met je aandacht naar de plek toe.

♥ Zonder oordeel volg je de emotie en blijf je rustig doorademen.

♥ Laat de emotie los en adem nog even door.

 

Gratis geleide-meditatie emoties toelaten en loslaten

Emoties toelaten en loslaten kan soms lastig zijn, maar het is belangrijk voor je gezondheid. Door bewust te worden van je emoties en deze toe te laten zonder oordeel, kun je ze loslaten en zo meer rust en balans in je leven creëren. 

Als jij het nog lastig vindt om dit alleen te doen kun je door een mail met ‘gratis mediatie’ te sturen naar info@nathaliemerylin.nl ontvang je de gratis meditatie waarin je dit leert toe te passen. Probeer de meditatie uit en ervaar zelf hoe dit voor jou werkt.

Open chat
1
Vragen?
Scan the code
Hoi, kan ik je verder helpen?