Wil jij meer rust in je hoofd?

In dit blog deel ik kleine oefeningen met grote impact. Uiteraard is het wel nodig de oefeningen uit te voeren. Zonder actie geen resultaat.

De oefeningen kunnen op ieder moment van de dag, even snel onder de douche, tijdens het koken, als je op het werk bent of tijdens het wandelen. 

Om meer rust in je hoofd te ervaren is het belangrijk dat je jezelf traint. Dat je bewust wordt dat je hoofd soms ook even mag rusten van al het denkwerk. 

Doe de oefeningen niet tijdens het autorijden wanneer je je ogen moet sluiten, maar verder kan je je eigen momenten creëren. Je kan het ook altijd op een vast moment op de dag doen als dat prettig werkt voor jou.

Hieronder 3 tips om terug te komen in het hier en nu en rust in je hoofd te ervaren.

Tip 1 Focus je op je ademhaling

Sluit je ogen en breng je aandacht naar je ademhaling. Zodra je ogen gesloten zijn luister je naar de geluiden om je heen. Blijf nog even rustig in- en uitademen. Door dit te doen ga je meer rust ervaren en kan het zijn dat er zelfs een kleine glimlach op je gezicht verschijnt. Zo niet is dat ook goed! Open je ogen en neem de omgeving in je op. De kans is dat je je omgeving nu echt even ziet. Al is het maar voor 1 seconde.

Tip 2 Zonder oordeel

Als er alleen een hier en nu zal zijn zonder verleden zal je anders naar de dingen kijken, zonder oordeel. Doe eens je best om naar iets te kijken zonder daarover te oordelen. Je ziet een vorm en een kleur, maar gaat niet verder dan dat. Je geeft niet aan of je de kleur wel of niet mooi vindt. Het is zoals het is. Door de dingen te zien zoals ze zijn zonder daarover te moeten oordelen breng je rust.

Tip 3 Hoe voel ik me nu?

Sluit je ogen en vraag jezelf hoe je je nu voelt. Het kan echt van alles zijn, misschien ben je wel heel erg geïrriteerd of boos, misschien voel je juist heel erg veel vreugde of rust op dit moment. Noem dat wat je voelt bij de naam en hou het daarbij. Ga dan naar de plek in je lichaam waar je het voelt en richt je je weer op je ademhaling.