Veel mensen hebben het beeld van een yogi of monnik die urenlang stil op de grond in lotushouding of de kleermakerszit zit. Alleen al de gedachte ziet er ongemakkelijk uit. Je mag niet  bewegen, ongemak staat al snel voorop. En eerlijk soms komt dat beeld zelfs bij mij op. Dat ik daar zelf ook aan moet voldoen als ik anderen wil leren mediteren.

Na het lezen van dit blog vind jij meditatie niet zo vaag meer en sta je er meer voor open meditatie onderdeel te maken van jouw leven.

De oorsprong

Meditatie bestaat al duizenden jaren en wordt op verschillende manieren beoefend. Meditatie is in verschillende culturen te vinden. Meditatie had vooral als doel dat mensen zich verdiepten in de heilige en mystieke krachten van het leven.

Het symbool Boeddha die voor christus leefde staat nu vooral symbool voor meditatie. Hij zocht naar een doel om de oorzaak van het menselijk lijden te vinden.

Verminderen van stress

Tegenwoordig wordt meditatie veel gebruikt ter vermindering van stress. Maar meditatie is veel meer dan alleen een tool om stress te verminderen. In de yoga gaat meditatie bijvoorbeeld om het vinden van verlichting. Daarbij heb je verschillende stappen en kan je het zien als een lift waarbij je steeds een stapje dichter bij verlichting komt.

Magische meditatieve momenten tussendoor

“Ik voel de zon op m’n huid en kijk naar de bladeren van de boom die rustig op en neer bewegen. Achter de bladeren zie ik de blauwe lucht en van binnen voel ik een intens vredig gevoel. Mijn hartgebied staat helemaal open en alles in mijn lichaam voelt vrij en stroomt. Ik heb nergens een oordeel over, ik ben er gewoon en ik voel een innerlijke glimlach op m’n gezicht.”

Een ander meditatiemoment gedurende de dag is voor mij is wanneer ik een emotie voel opkomen en deze volledig aanwezig kan laten zijn. “Ik geef de emotie een naam, ‘teleurstelling’ en daarna volg ik mijn ademhaling. Ik word rustiger en word me bewust van de beweging van de emotie in mijn lichaam. Ik volg de tintelingen van de beweging en ervaar dat de emotie oplost.” Dit gevoel, deze gewaarwording is een prachtig gegeven van het leven als het je lukt deze te voelen.

Het is mogelijk om deze minimeditatie momenten elke dag te ervaren. Hier moet je alleen voor open staan om het te ervaren. Je leert dit door te beginnen met mediteren. Voor mij hebben geleidemeditaties hier echt bij geholpen.

Wat is meditatie nou dan echt?

Meditatie is niets meer of minder dan het trainen van de geest. Helemaal aanwezig zijn en daarbij waarnemen wat je voelt in je lichaam, welke emoties en gedachten aanwezig zijn. Of echt alleen zijn. Door te mediteren leer je ook te komen in een andere staat van zijn. Het kan zijn dat iemand anders een andere beschrijving geeft. Ik ben er ook nog niet over uit hoe je het het beste kunt uitleggen.

Dit klinkt misschien zweverig, maar je hebt vast wel een vakantiemoment waarbij je helemaal aanweizg was. Aanwezig zonder een druk hoofd, zonder oordeel, alleen in de observerende rol. Dit gevoel, deze kracht dit is wat je kan ervaren door meditatie. Hierdoor kom je in een andere staat van zijn.